Video Panduan eBay

Sunday, May 10, 2009

Mat Rempit

Siapakah Mat Rempit?

Mat Rempit dari segi pandangan umum bermaksud remaja atau pemuda lelaki yang menunggang motorsikal di jalan raya secara membahaya. Selain itu juga mat rempit ialah kumpulan lelaki yang suka melepak bersama-sama kawan-kawan, di tepi jalan, dataran di bandar, di kawasan Shopping Complex' dan dalam bandar.

Apa pun maksud mat rempit, mereka merupakan golongan rakyat yang perlu kita ambil perhatian.

Negara ini kini seolah-olah di serang penyakit sosial remaja lelaki dan perempuan dengan tabiat suka melepak dan membuang masa tanpa arah tujuan yang jelas. Kalau kita lihat masalah ini bukan baru, ia semakin mendadak apabila kadar pertumbuhan penduduk semakin meningkat dan pembangunan semakin pesat.

Mungkin kita boleh katakan faktor utama ialah pertumbuhan penduduk yang meningkat dan kedua faktor pembangunan fizikal yang pesat. Apa kaitan kedua ini?.

Pertumbuhan penduduk yang melibatkan golongan 15 tahun hingga 30 tahun adalah golongan yang semakin meningkat. Golongan umur ini yang memberi impak kepada masalah sosial negara. Mereka harus di asuh kepada displin, matlamat, objektif, hala tuju, serta ilmu agama dan ilmu kehidupan.

Apa yang menjadi masalah kepada masalah sosial ini ialah, kealpaan memberi ilmu dan displin kepada golongan ini. Kita mungkin akan menyalahkan pihak kerajaan dan ibu bapa atas kegagalan mendidik remaja.

Tetapi saya melihat ia perlu kepada sistem pengurusan remaja, atau dasar sosial remaja Malaysia yang perlu kepada anjakan, kajian, pelaksanaan yang lebih memberi manafaat kepada remaja itu sendiri.

Sistem yang ada perlu di kaji semula, misalnya sistem sekolah, sistem latihan remaja dan belia, sistem pusat pengajian tinggi, kemudian sistem di industri, serta dasar belia negara yang perlu di lihat semula keberkesanan sistem dan dasar yang sediada.

Index atau petunjuk kegagalan dan kejayaan, bergantung kepada index jenayah, masalah sosial, dan sebagainya.

Pihak berkuasa harus peka kepada masalah sosial ini dan perlu ambil tindakan segera.

No comments:

Post a Comment